wulkanizacja-zajko.pl
WitamyOfertaO nasKontakt z namiPorady
Sprzedaz opon i felg
Wulkanizacja opon i dętek
Sezonowa wymiana opon
Montaż opon Run-Flat
Wyważanie i doważanie kół
Prostowanie felg
Serwis Auto Klimatyzacji
Odgrzybianie ozonem
Pompowanie kół azotem
Sprzedaż piór wycieraczek
Wyważanie i doważanie kół

Niewyrównoważenie kół jest przyczyną zwiększonego zużycia opon, łożysk i elementów układu kierowniczego oraz amortyzatorów. Powoduje także zmniejszenie przyczepności kół do nawierzchni, pogorszenie efektywności hamowania oraz kierowalności i płynności ruchu pojazdu.Koła wyważamy na maszynie niemieckiej firmy HOFMANN Geodyna 6800p i na najnowszym modelu 6900-2p. W 80% wyważenie koła na wyważarce stacjonarnej powinno wyeliminować wibracje koła i nie przenosić drgań na zawieszenie i układ kierowniczy. Żeby być pewnym w 99% należy doważyć kola na samochodzie wraz z wszystkimi wirującymi elementami: tarcze, półosie, przeguby i kołpaki.

Do wyważania kół aluminiowych używamy bardzo dobrej jakości ciężarki Hofmann slim, ciężarki są umieszczone na bardzo wytrzymałej taśmie klejącej opatentowanej przez firmę Hofmann która ma bardzo dobrą przyczepność do felgi. Po oderwaniu ciężarka od felgi przy ponownym wyważaniu koła taśma ciężarka nie pozostaje na feldze a felga jest czysta na całym obwodzie nie psując efektu wizualnego pięknej felgi alu.FILM


                                                                  


                                                              






Niewyważenie dynamiczne 10g powoduje:

-przy prędkości 50 km/h powstawanie siły działającej udarowo i wynoszącej 400g - podrywającej koło od jezdni;

-przy prędkości 100 km/h powstawanie siły działającej udarowo i wynoszącej 1700g - mogącej już oderwać koło od jezdni;

-przy prędkości 150 km/h powstawanie siły działającej udarowo i wynoszącej 3800g, a w skrajnym przypadku powodującej oderwanie koła od jezdni;


Doważanie kół na samochodzie

Aby ostatecznie wyeliminować niewyważenie, trzeba założyć koło na samochód i rozpędzić je do prędkości 600 – 1300 obr/min, co odpowiada prędkości liniowej, w przybliżeniu, w zależności od obwodu koła 50 – 150 km/h. Właśnie do tego służy doważarka, a właściwie całe stanowisko, na którym koło jest unoszone, rozpędzane i testowane. Jak to działa? Bardzo podobnie jak wyważarka stacjonarna, tyle że zamiast uchwytu na koło mamy całe zawieszenie auta. Niewyważenie wirującego koła generuje siłę odśrodkową powodującą wibrację wychwytywaną przez czujnik. Czujnik ten jest zamontowany w podstawce, na której opiera się zawieszenie doważanego koła. Podstawka umieszczana jest jak najbliżej koła, najlepiej pod sworzniem zwrotnicy, lub pod przegubem wahacza.

Dlaczego koło po wyważeniu może wibrować?

Powodów jest kilka. Po pierwsze najczęściej po zamontowaniu koła na samochód, oś wirowania zostaje przesunięta (również dlatego, że na wyważarce oś ta jest zwykle wyznaczona przez stożek). A dodajmy, ze przesunięcie o 0,1 milimetra już będzie odczuwalne. Z drugiej strony, sposób mocowania koła na piaście nie jest tak precyzyjny, bo przy ciasnym pasowaniu byłby duży kłopot przy zdejmowaniu koła. Jest luz na piaście, więc nie ma mowy o precyzyjnym osiowaniu koła. Do tego dodajmy sposób chwycenia koła, korozję, nierównomierną siła dokręcenia śrub, czy przesunięcie felgi na piaście. Oprócz niedokładności wynikających z błędów w mocowaniu koła, w czasie jazdy wiruje również piasta, tarcza hamulca (lub bęben), które również nie są idealne równe, a to kolejne wibracje.

Dlaczego warto doważać koła?

W samochodzie średniej wielkości, siła odśrodkowa bezwładności koła nie doważonego o 15 g, działająca na łożysko, wynosi około 40 N (4 kg) przy prędkości 130 km/h. Koło wówczas wykonuje ponad 1000 obrotów na minutę. To znaczy, że te 4 kg tysiąc razy na minutę uderzają w zawieszenie samochodu!

Ceny doważania kół

kola alu. 100zł, kola stal. 80zł 4szt.

 

WitamyOfertaO nasKontakt z namiPorady